Vyděláváme blogem - copywriting

Série Vyděláváme blogem se teď na chvíli odmlčela (a tu největší pecku mám pořád schovanou v rukávu), ale dneska se tomuhle tématu zase podíváme trochu na zoubek :-) A tentokrát si promluvíme o tom hlavním, co je k úspěchu v téhle branži potřeba. O psaní. A o tom, jestli úspěšne blogovat může jen někdo, nebo jestli se to dá naučit...


Copywriting se obvykle definuje jako tvorba marketingových textů, obvykle na zakázku. Pokud si blogováním chcete vydělávat, je dobré ho alespoň trochu ovládat - protože obyčejné deníčkové psaní na tohle až tak docela nestačí...

Možná si teď říkáte - napsat reklamní text, třeba k produktu, který dostanu na recenzi - není zas tak složité. Prostě budu psát jako vždycky, nebo mrknu na nějaký reklamní text v časopisu a napíšu to podobně...

Tahle teorie funguje přesně do okamžiku, kdy to zkusíte poprvé. Pak nejspíš začnete postupně zjišťovat, že text nepůsobí přirozeně, je z něj na první pohled cítit, že je psaný "na objednávku" nebo naopak dostatečně neprezentuje produkt, za jehož představení jste dostali zaplaceno (nebo který chcete prodat, pokud děláte nějaký tip doporučujícího marketingu). Ne nadarmo jsou dobří marketingoví textaři vyvažovaní zlatem...



Já sama se blogováním živím docela slušně (i když třeba spolupráce beru spíš sporadicky) - a hlavní část mých příjmů stojí na propagaci produktů. Co mi funguje a co vám doporučím?
A máte i vy na to, psát blog, který vydělává?

Pro začátek něco pozitivního - nejspíš ano.

Ale já neumím psát...


Pravdou je, že umění psát není něco, s čím se člověk musí nezbytně narodit. Je to skill, dovednost, která se dá naučit a cvičením se výrazně zlepšuje. Nevěříte mi?

Na druhém stupni základky pro mě byly totální torturou slohovky. Pravidelně končily za tři (což mě, s tehdy ještě super prospěchem, užíralo zevnitř) - ale prostě to nějak nešlo. Nenáviděla jsem psaní osnov, protože jsem totálně nechápala proč, jak, k čemu... Zachránila mě až babička, která pragmaticky nastínila, že každá slohovka má úvod, stať a závěr - a jak se to bude jmenovat v osnově je celkem šumák.

Když mi pak po první slohovce na gymplu češtinářka sdělila, že jsem výborná stylistka, ale hrozně blbě se to po mě čte (díky bohu za počítače a klávesnici), málem mě omylo.

Co z toho plyne? Pokud pochytíte základní pravidla dobrého textu, vypíšete se (věřte mi, i vy).

Nejsem jediná, kdo to má podobně. Miluju knížky Terryho Pratchetta. Na klasickou fantasy nejsem, ale tohle je chytré čtení, které mě baví - a ke knížkám se celkem dost vracím. Asi před týdnem se mi dostala do ruky jedna z těch prvních. Nestojí za moc. Tu správnou slinu autor chytil až o nějaké 3 další později.

Jak začít psát dobré (reklamní) texty?

Pro začátek, prostě začněte. A pokračujte, i když to zpočátku nebude stát za moc. Trénovat můžete třeba na affiliate spoluprácích, kde nemusíte čekat, až vás pro vaše skvělé psaní a zástupy čtenářů někdo osloví.



Já sama se hodně pohybuji v komunitě online podnikatelek (e-booky a podobné věci určitě znáte), kde hrají blogy a dobré články hodně velkou roli. Pro řadu těch, kdo v tomhle oboru začínali, byla potřeba psát blog docela velká výzva. Když jsem začínala já, bylo zrovna tohle takříkajíc "s prstem v nose".

Proč?

Protože bloguju od roku 2005 - tedy 13 let. Moje první články stály totálně za prd. Úplně stejně blbé pokusy, jaké má řada začínajících blogerů a blogerek. Jenže těch 13 let píšu, alespoň nárazově, skoro pořád. 

Vydělávám blogem - affiliate >>>

Takže mám za sebou několik úspěšných webů (včetně toho prvního blogu, který se postupně vyloupnul do mnohem lepší a čtenější podoby), pár zakázek na psaní textů pro někoho jiného, a v neposlední řadě (a té, co vás nejspíš dost zajímá) mi to přináší docela dost peněz :-)

Zatímco pro začátečníka je dobrý text mnohdy otázkou půldenní a delší práce, pro mě je to zhruba otázka hodiny - sednu a píšu. Další hodinku ladím obrázky, odkazy, případně formuláře, které znáte třeba z konců článků na tomhle blogu...

Nepíšu to, abych se vytahovala - ale proto, abyste věděli, že ta počáteční ztuhlost nebude trvat věčně.

Dá se to naučit rychleji?

Dá. Psaní a copywriting jsou dovednosti, které se normálně vyučují. Chcete trochu ochutnat?

Moje copyhvězda je Lucka Koubek - ženská, která píše reklamní texty tak, že sice celou dobu víte, že vám chce něco prodat, ale od kterých se prostě nedokážete odtrhnout - a už po druhém odstavci si říkáte, že tohle chcete umět taky. 

Baví mě na ní i to, že není žádná rychlokvaška - její jméno stojí v tiráži několik knížek, co mám doma.


Lucka občas pustí něco ze svého know-how ven jen tak, takže se můžete inspirovat bez toho, abyste platili celý kurz. Pro začátek zkuste Copywriterské desatero pro texty, které prodávají - a následujte zabijáckým Espressem (kurzem, kde Lucka vysvětluje, čím si můžete úspěšné texty totálně zabít - nejen na webu). Tenhle kurz je normálně placený, ale teď se do něj dá přihlásit zdarma (nevím, jak dlouho akce trvá, takže radši hned ;-) )

Psaní na zakázku

Výhodou toho, když jste dobrý copywriter, je ještě jedna věc - můžete si vybírat, jestli budete psát pro sebe (na blog, na web, nebo třeba na Instagram), nebo za peníze pro někoho. 

Já osobně preferuji psaní na vlastní blog, kde jsem svojí paní a veškerý marketingový dosah mých článků potom výsledky přináší zase mně samotné. Ale mám za sebou třeba spolupráci s velkým prodejcem nábytku - pro představu, za sérii článků na téma feng-shui a rozmístění nábytku v jednotlivých místnostech domu jsem dostala nějakých 600 Kč za normostranu (a že těch stránek rozhodně nebylo málo). Jsem specialistka na feng-shui? Ne. Ale něco o tom vím, umím dobře psát a informace, které mi chybí, si dovedu dohledat. Celkově to byla příjemná, jednoduchá - a dobře placená práce.

Líbilo by se vám něco takového taky? Tak s tím prostě začněte :-)




PS: slibuju, že ten příští text z téhle série BUDE o tom, co mně osobně funguje nejvíc. Hoďte si mě do sledovaných blogů nebo likněte na FB, ať vám to neuteče :-)





Žádné komentáře